Električna vozila
Elektro mobilnost
Električna vozila
U posljednje vrijeme elektro mobilnost kao tema zauzima sve više i više medijskog prostora. Odlučili smo s vama podijelite neke zanimljivost o električnim vozilima i elektro mobilnosti.
Povijest
Početci električne mobilnosti sežu još u 1835. godinu, kada je u Nizozemskoj izrađeno prvo električno vozilo. Na prijelazu 19. i 20. stoljeća, električna su vozila u SAD-u bila brojnija od vozila s motorom s unutrašnjim izgaranjem. Njihova je prednost u jednostavnijem upravljanju, udobnosti i tihom radu.
Pojavljivanje motora na izgaranje
Razvoj crpljenja nafte i njezin višak doveli su do pada cijena goriva. K tomu je došlo i do masovnog proširenja cestovne mreže izvan gradova, što je pokrenulo potrebu za vožnjom na dužim dionicama. Posljedično su cijene struje i dosezi električnih vozila postali nepovoljni. Za vozila na benzin jednostavno je povećan spremnik za gorivo, što je - uz uvođenje električnog pokretača u serijsku proizvodnju (1912.) - zadovoljilo zahtjeve korištenja vozila.
U to je vrijeme pun spremnik za Ford Model T (nakon pretvaranja) stajao otprilike 24 KM, dok je punjenje električnog vozila stajalo 64,00 KM. Serijska proizvodnja električnih vozila više se nije razmatrala nakon 1915. godine.
Smanjenje emisija
Smanjenje štetnih ispušnih plinova za osobna vozila je 1968. godine po prvi puta postalo obavezno u SAD-u, u Kaliforniji. Bilo je to zbog činjenice da ispušni plinovi motora na izgaranje, tj., posebice dušikov monoksid i ugljikovodici utječu na stvaranje smoga, uz ultraljubičasto zračenje. Prva norma koja je dovela do smanjenja emisija u Europi, bila je takozvani EURO 0, koji je usvojen 1982. godine. Postupno pooštravanje ograničenja dovelo je do uvođenja dodatnih normi EURO, a trenutačna norma je EURO 6D.
1992. – EURO 1
1996. – EURO 2
2000. – EURO 3
2005. – EURO 4
2014. – EURO 6
2018. – EURO 6D
Budućnost
Svijet se priprema za eru električne mobilnosti. Uz obnovljive izvore energije, ona se trenutačno smatra dijelom prometne infrastrukture, koji pomaže u ublažavanju klimatskih promjena uzrokovanih ljudskim utjecajem te poboljšava uvjete života, posebice u gradovima.
Koncept pogona: BEV, HEV i PHEV
- BEV
Električno vozilo s baterijom pokreće električni motor. Kao izvor struje koristi bateriju, koju je moguće puniti na stanici za punjenje ili preko standardne električne utičnice u zgradama i na parkiralištima. Doseg vožnje električnog vozila uglavnom ovisi o kapacitetu baterije.
- HEV
Hibridno električno vozilo pokreće se kombinacijom motora s unutrašnjim izgaranjem i električnog motora kojega pokreće baterija. Električni motor prvenstveno se koristi za pomoć tijekom pokretanja i ubrzanja te pohranjuje energiju od kočenja u bateriji kako bi se mogla ponovno upotrebljavati.
- PHEV
Plug-in hibridno električno vozilo vrsta je hibridnog vozila, koje se također može puniti putem vanjskog izvora struje. Ova su vozila opremljena električnim motorom, kao i motorom s unutrašnjim izgaranjem te utičnicom. U usporedbi s hibridnim električnim vozilom, obično imaju veći doseg isključivo na električni pogon.
Koncept / tehnologija punjenja
Moguće je punjenje izmjeničnom strujom i istosmjernom strujom.
Vrste priključaka
VW koncern upotrebljava 2 vrste priključaka kao standardne:
Mennekes je dizajniran za punjenje kod kuće preko električne utičnice, za zidne kutije i stanice za punjenje izmjeničnom strujom.
CCS 2 je dizajniran za stanice za brzo punjenje istosmjernom strujom.je dizajniran za stanice za brzo punjenje istosmjernom strujom.
Sigurnosni savjeti
U servisnoj radionici ili na javnom mjestu, vozila treba parkirati na za njih označenom području. Istovremeno je vozila potrebno označiti kad su spojena na visoki napon ili je visoki napon potrebno odspojiti.
Sve popravke, uključujući dolijevanje pogonskih tekućina, mora provoditi školovana osoba u ovlaštenom servisu. Tijekom rada je potreban dodatni oprez jer motor vozila ne proizvodi buku.
Elektro mobilnost je stigla i na naš prag, uskoro će biti svakodnevica.
25 godina s vama, Hercegovina Auto d.d.